.:Followers:.

Monday, February 21, 2011

Tinta Buat Adamku..

Ke hadapanmu Adam ,

Dengarlah permohonan maafku .

Maaf atas segala salah yang telah kulakukan padamu .

Tentu kau tertanya :

SALAHNYA APA ??


Ketahuilah..,

Aku telah berbuat begitu banyak salah padamu .

MAAF UNTUK APA KATAMU ?


Maka dengarlah Adam..

Aku meminta maaf akan setiap tatapanmu padaku ,

Mahupun tatapanku padamu ..

Yang akhirnya menorehkan gundah di hatimu .

Aku meminta maaf atas setiap alunan suaraku

Yang kekadang [ ku akui ] sengaja kulembutkan

Demi menggetarkan rasamu .

Aku memohon maaf akan setiap gerak tubuhku

Yang kekadang sengaja kugerakkan untuk menarik perhatianmu .


Aku meminta maaf akan setiap senyuman manis

Yang ku tahu akan mengganggu tidurmu ,

Namun sengaja ku lontarkan kepadamu .

Aku meminta maaf untuk setiap renyah tawaku

Yang ku tahu akan membayangi setiap kamar anganmu .

Aku memohon maaf atas setiap hentakan kakiku

Yang pastinya akan membuatmu menatap suka .

Aku meminta maaf atas setiap celoteh candaku

Yang membuatmu nyaman berlama-lama

Berbicara denganku daripada teman ikhwanmu .

Dan aku benar-benar meminta maaf

Kerna kulakukan semua itu dengan sedar dan sengajaku .

Kemaafan lagi kupinta kerana ..

Aku pun turut menikmati setiap perhatianmu itu


Adam...

Maafkanku atas setiap olesan bedak

Dan kosmetik yang sengaja kukenakan pada wajahku

Agar matamu ‘kan menatapku kagum .

Maafkanku atas setiap pakaian

Yang kukenakan dengan bentuk sedemikian rupa

Sehingga hatimu mulai resah menatapku .

Maafkan aku atas setiap kerlingan mataku

Yang kekadang sengaja kulakukan demi mencari tatapanmu

Hingga ketika tatapan mata kita bertemu .

Kuyakin ..cukup untuk membuatmu gelisah dan aku puas .


Maafkan aku akan setiap perhatian

Yang kuberikan , yang membuatmu berasa

Bahawa membutuhkanku lebih dari segalanya .

Maafkan aku akan setiap kemanjaan

Yang sengaja kutunjukkan padamu

Agar dapat membuatmu lemas dan

Berbekas rasa di relung hatimu .



Sungguh , aku memohon maaf padamu , Adam .

Kerna kulakukan semua itu dengan sengaja .

Dan aku meminta maaf atas setiap godaan

Yang timbul dari perilakuku ,

Dan atas semua kegelisahan yang kutorehkan

Kerana sukanya kamu padaku .

Maafkan aku akan perhatianmu yang telah kurebut

Hingga kau lebih memperhatikanku daripada orang tuamu .


Maaf atas setiap bisikan rindu

Yang telah kukuasai di hatimu .

Bahkan aku membuatmu merindukanku

Lebih daripada Rabb mu .


Ketahuilah Adam...

Fitrahku kaum Hawa

Adalah daya tarikan terkuat untukmu di dunia ini .

Aku , Hawa mampu menjadi senjata Iblis

Untuk memujukmu dengan jayanya

Memakan syajaratul Khuldi yang dilarang Ilahi .

Namun di tanganmu yang bijak ,

Aku , Hawa mampu menjadi pondok

Yang mendukung teguh keimananmu

Bagai Khadijah tika di samping Muhammad SAW .


Adam...

Jangan pernah segan menegurku

Bila aku salah di matamu .

Kerana sesungguhnya Allah telah membentuk hatiku

Daripada daging yang paling lembut ,

Agar aku mudah tersentuh dengan segala nasihat .

Mataku begitu mudah menumpahkan air mata hangat

Dengan sedikit sentuhan sahaja .


Namun , ingatlah Adam ..

Aku , hawa dari tulang rusukmu yang paling bengkok .

Jadi , fitrahku memang untuk bengkok .

Maka jangan terlalu memaksa untuk meluruskanku

Kerna kau hanya akan menemukanku ‘patah’

Apabila aku patah , maka tak mampu kau menyambungnya lagi .

Namun , jangan pula membiarkanku

Terus dengan keadaan yang bengkok itu

Tetapi , cubalah meluruskan aku dengan hikmah ,

Dengan bijaksana ..

Maka pasti kau ‘kan menemukanku lurus .

Bahkan aku ‘kan mampu mengukuhkanmu .


Adam..

Maafkanlah aku atas segala kesalahanku itu ~



Tulus dari hati ,




No comments:

[Apabila terkuaknya pintu kejahilan, mencurah-curah hidayah masuk melaluinya..]