.:Followers:.

Friday, December 28, 2012

Dara dan Zzz..

Nota: 
Penulis menulis sambil diri dihurung persoalan seperti 'Kenapa kau tulis semua ni?', 'Kau ingat apa kau nak cakap ni betul?' dan yang bermacam lagi. 
Ohh, saya ok sebenarnya, jangan risau. HA-HA

Dalam komuniti yang mengenepikan nilai-nilai Islami, ber‘couple’ atau lebih spesifik lagi, berpeleserannya pemuda dan pemudi merupakan perkara yang tidak lagi pelik. Yang sendiri (single) pula yang dilihat sebagai orang jumud, ketinggalan, ‘loser’ atau apakah lagi? Kemudian zina menjadi budaya yang diraikan (???!!). 

DARA dan ZINA

Dara, pada hemat saya ialah simbol kesucian sesebuah institusi perkahwinan. Oh bukan, maaf. Dara bukan simbol tetapi BUKTI yang paling kukuh bahawa perkahwinan bukan sekadar untuk menghalalkan yang haram. Perkahwinan nyata, lebih dari itu.

Perkahwinan ialah ke’sekufu’an fikrah, demi melahirkan pejuang agama Allah, menyambung rantaian dakwah Rasulullah SAW, melengkapkan sebahagian tuntutan hidup, di samping meramaikan umat Islam di Akhirat dan dunia juga asas agama. Perkahwinan lebih dari apa yang kita sangka!

Ahh. Ya, masakan gadis 19 tahun (yang terlampau muda belia!) seperti saya memahami falsafah perkahwinan.

Jadi, sejauh mana dara ini dilihat sebagai sesuatu yang amat berharga? Percayalah, dalam ketandusan jati diri dan kecelaruan identiti hari ini, nilai dara di mata kebanyakan mawar yang memilikinya dirasakan setaraf dengan debu hama yang berterbangan ke mana-mana. Kekadang habis rela dikencingkan anjing, kadangkala redha dihujani najis kucing! Dara sudah umpama barang dagangan paling murah dan laris. Paling mudah dan menguntungkan juga. Ya Allah, musibah apa lagi ini??

Saya tidak berkenan untuk berbincang mengenai faktor utama berleluasanya budaya ‘derma’ dara ini. Iya lah, kita sering menunding jari kepada budaya Barat - konon merekalah 'pesalah' dalam hal ini, kendatipun di manakah letak kapasiti kesalahan ketika penjenayah ini dibiar bebas?

Fikir. Sekalipun datangnya budaya Utara, Selatan dan Barat yang memudaratkan, namun jika seseorang itu benar-benar berpegang dengan ajaran agama Allah, nescaya dia akan teguh kekal berdiri di atas landasan syariat. Formula yang mudah, bukan?

Kadangkala, (hasil penilaian dan pemerhatian saya sedari zaman persekolahan) apabila berhadapan dengan kes-kes mukadimah zina, entah mengapa ayat ‘Laa taqrabuzzina (jangan dekati zina) kerna zina jalan kemungkaran’ ini sudah tidak lagi menjadi antibiotik yang berkesan untuk melumpuhkan serangan virus kejahatan dalam jiwa.

Jom kita lihat kesan hilang dara dan zina dalam konteks realistik (atau menurut sisi pandang saya yang serba dangkal ini sajakah? Tak tahulah).

SATU.
Imam Shafie ketika ditanya, "Bagaimanakah kau mendidik anakmu?" Jawabnya, "Aku mendidiknya 15 tahun sebelum dia lahir."

Wait. Bagaimana boleh mendidik seorang anak sebelum ia lahir? Jawapannya, didikan seorang anak bermula daripada IBUnya.

Ibu yang baik, yang terpelihara, yang menjaga jiwa, hati dan iman, insya-Allah, dapat melahirkan anak yang soleh dan solehah. Jadi bayangkan, jika bakal IBU tidak menjaga dirinya (dan daranya) dengan sebaiknya, bagaimana pula tempat yang bakal menjadi rumah pertama si anak (rahim)?

Di sinilah letak peranan BAKAL BAPA yang baik, untuk memilih IBU yang baik, yang akan melahirkan anak-anak yang baik. *Ha tu diaa. Free tips! Wink~ ;)

Sebagaimana kita tidak suka jika anak kita melakukan zina, melebihkan cintanya kepada 'buayafriend' yang baru dikenali dua bulan, begitu jualah kita, SEBAGAI BAKAL IBU JANGAN SESEKALI TERFIKIR UNTUK MELAKUKANNYA!

Bakal ibu (termasuk Eika), kesan perbuatan hari ini, andai tidak diiringi taubat dan kebaikan, pasti akan mengundang musibah di kemudian hari. Saya sayang anak-anak saya. Anda bagaimana? :P

DUA.
Perihal cerai, suami curang etc..
Setelah selesai rumahtangga anda terbina atas dasar cinta yang mendalam, sepuluh hari setelah akad dilafazkan, suami anda melafazkan talak pula. Oh, talak dan cerai bukan perkara main-main! Ketika itu, tentu anda akan terfikir, "Apakah yang menyebabkan institusi keluarga aku hancur?"

Tahukah anda, (Husnudzhon. Boleh jadi ada yang tidak tahu kan?) hilang dara sebelum berkahwin merupakan enzim yang mempercepat proses kehancuran sesebuah perkahwinan? Enzim ini bertindak dalam sebarang suhu dan boleh merosakkan sepotong kek paling manis dan lazat menjadi basi!

Tidakkan ada kepercayaan yang wujud dalam perkahwinan sebegini. Kerana apa? Kerana sebelum berkahwin pun (sebelum mempunyai ikatan yang sah) anda sudah berzina dengan pria yang bukan-bukan, maka sukarlah untuk anda meletakkan kepercayaan sekalipun sesudah sahnya ikatan tersebut. Maka, runtuhlah institusi keluarga. Don’t you think?

Ketika itu, apa yang merugikan bukanlah sekadar keruntuhan sistem asas negara yang Islami, tetapi juga berpuluh-puluh ribu wang ibu bapa yang telah anda ‘lesapkan’ bagai abu ketika buat kenduri ala-wedding-of-the-year, kononnya.

Jujur saya katakan, ini bukan sekadar masalah sosial, tetapi juga krisis ekonomi rakyat yang kebanyakannya hidup tidaklah seselesa mana.. Dan mungkin, kes perceraian beginilah yang merosakkan sistem ekonomi negara sehingga kita terpaksa buat, erm.. Model Ekonomi Baru? Hehe. Mungkin. Entahlah.

TIGA.
Pandangan dan penerimaan masyarakat.
Di mata masyarakat yang dianggap konvensional, orang yang berzina ini sering dicaci.
Di mata orang yang dianggap penuh intelektualiti, orang yang berzina ini dianggap perlu dilindungi.

Sungguh, benar. Ada yang tersilap langkah, maka amatlah perlu bagi mereka dilindungi. Namun, meraikan mereka yang berzina ini akan menjadikan mereka yang belum berzina lagi bakal melalui jalan yang sama kerana jalan-jalan penzinaan yang terbuka luas (rujuk SOLUSI 23, ms 36-37)
Wallah, ini ternyata mengundang musibah! Na’uzubillah.

Seperkara lagi. Sedarkah kita akan hakikat diri ini selaku hambaNya?
Sedarkah ketika anda bergelumang melayan nafsu haram, ketika anda kecundang bermujahadah melawan syaitan, ketika melakukan dosa, anda sebetulnya sedang bernafas dalam udarakasa milik siapa?

Mata yang melihat kemungkaran itu, tangan yang bersentuh dipagut kemaksiatan, milik siapakah itu semua? Bukankah milik Allah segalanya? Ke mana hilangnya sudah malu kita?

Ya Allah, peliharalah kami!


*Ini satu lagi luahan dan pemikiran*


Tumblr_mcgwjo6jz31qhmhdfo1_500_large
Bertahanlah. Jaga diri.


Jadi, buat BAKAL-BAKAL SUAMI..

Hentikan 'projek' merosakkan bakal-bakal isteri! (Atau lupakan hasrat atau padamkan saja fikiran anda untuk berbuat demikian) Dengan apa caralah sekalipun. Kerana apa yang anda perbuat, itulah yang akan anda dapatkan.

Ini bukan semata saya beritahu. Ini satu amaran, sebetulnya.


Thursday, November 29, 2012

Tidak Dirancang


Di satu kawasan padang rumput menghijau yang lapang dan sayup mata memandang, angin petang bertiup perlahan. Cahaya jingga samar-samar kelihatan dari langit atas. Menyilaukan. Namun hairan, bahangnya tidak pun terasa.

Di kawasan lapang ini, setelah sebentar tadi saya mendongak – memandang dari arah mana cahaya jingga tadi datang, saya tertunduk mencari wajahnya yang sedang menghampiri. Semakin kecil mata saya pejamkan, semakin jelas – seorang gadis, bertudung labuh merah lembut, berbaju jubah merun berjalan mampir.

"Nisa’!" Saya meyambutnya teruja, dengan senyuman lebar.

"Eika...", sahut An-Nisa’ perlahan. Kedengaran dia melepaskan lelah yang masih berbaki.

"Aku tidak faham lagi akan perasaan sendiri. Aku tidak mahu begini." Terus saja saya meluah rasa.

An-Nisa’ ketawa kecil. Membetulkan kerudungnya dan lekas menarik saya duduk di bawah pohon tempat saya menunggu.

"Itulah, dulu kau kuat sangat menentang. Asyik kata itu tidak lebih dari proses hormon, trend dan biologi!"
An-Nisa’ berseloroh dan meletus ketawa kecil.

"Manalah aku tahu. Tapi ini bukan semata-mata salahku."

"Then, salah siapa? Apa? Keadaan, persekitaran? Takpun.. orang tuamu?"

Argh!

"Bertenang, Eika. Bersabarlah. Bukankah hujung sabar yang perit ada keajaiban indah dari Tuhan?"

Allah. Musim ini..jiwa selalu dicuit debar yang satu macam.

HATI. Sungguh, kau tak pernah gagal mendebarkan!

"Banyakkan puasa, baca Al-Quran, solat-solat sunat, kurangkan tidur, sibukkan diri. Bacalah buku-bukumu yang katanya belum bersentuh lagi tu."

Saya mengangguk lemah. Hai diri sendiri. Takkan melawan emosi pun boleh kelelahan begini sekali? Di mana ‘pejuang’nya kalau begini?
Cinta ini untuk diperjuangkan hingga ke pengakhiran dan dijulangkan kemenangan!

"Tahu pun", An-Nisa’ bagai mendengar bicara yang bermain di minda.
"Mempersiapkan diri juga adalah Cinta, bukan?"

"Ya."

"Kau masih mempersiapkan diri? Atau... telah ‘siap’?"

Saya tidak dapat mengempang bisu. Kami pun ketawa bersama-sama.

"Hampir siap. Hampir menjadi wanita mungkin?", saya melebar senyum pada seorang sahabat yang paling kuat saya menahan rindu padanya itu.

"Kau tahu, berada di kuantum ini besar sekali dugaannya. Jadi jangan lagi menambah masalah pada hatimu. Hati dia, apatahlagi. Jika boleh, 'lepaskan' dia dalam medan perjuangan ini, dan sebaik-baiknya, kau juga perlu turut sama 'menghunus pedang' dan  'memasang perisai’. Tapi dengan caramu sendirilah tentunya."

Saya termenung, bermuhasabah. Jeda seketika.
Wallah, perasaan indah ini kekadang buat iman goyah tergugah.

"Ermm, banyak lagi yang perlu aku lakukan, kan Nisa’?"

An-Nisa’ mengusap pipi saya dan berkata, "Kau telah membuat pilihan ini, teman. Memilih jalan ini. Memilih dia. Jangan berpatah semangat. Jangan sekali-kali. Hadapi dengan senyuman seorang wanita yang hampir ‘siap’, katamu?"

An-nisa’ masih sempat berseloroh.
Saya mengetap bibir, menahan seribu rasa.

"Eika, ada ketikanya, manusia memang akan dipukul rasa, rebah terjelepok ke tanah. Tapi itulah pelajaran. Inilah realiti. Manusia pasti melakukan kesilapan. Tapi haruslah sedar sepenuhnya dan berusaha membetulkan.” An-Nisa’ menghentikan bicara, membiarkan saya berjenak-jenak dengan kata-katanya itu.
“Pengalaman, Eika. Aku tahu kau mahu menjadi wanita, bukan lagi yang masih ber’siap’ itu. Haa, inilah. Inilah indikator yang akan lebih 'mewanitakan'!"

"Masya Allah. Kau selalu begini An-Nisa’. Kata-katamu selalu membenam terus ke dalam perdu sukma."

Dia tersenyum. Saya pun tersenyum.
Kami bersatu mata. Lama.

‘Aku janji Eika, kita akan bertemu lagi nanti. Cuma bila… bukan dalam pengetahuanku.’ Saya seakan terdengar suara hatinya ini sewaktu An-nisa’ memandang saya sebelum bingkas bangun membawa diri pergi.

"Allah, sahabatku ini sedang menaiki tangga dewasa. Pimpinlah dia bersamaku." Saya terdengar bicara halusnya. Sebak.

Saya hanya memerhati, memerhati dia terus melangkah dan terus menjadi watak yang fiktif, meninggalkan saya dewasa dengan pengalaman. Jauh dari pandangan.

Dari kejauhan itu, saya terdengar rayuan kerasnya, “Allah. Ambillah apa saja, kecuali Putri Zuleika!”

Allahu Rabbi. Saya terkedu di situ!

Sunday, November 18, 2012

Oh Alamku


Air sungai semakin sebak, titisan air hujan dikatakan turun sebesar biji guli. Tarinya makin galak, membasuh sekian banyak dosa di atas daratan, panahan kilat kadang-kadang menyambar tubir buana. 

Bumi sepertinya sudah tidak mampu lagi menanggung curahan langit. Air keruh yang mengalir deras menunda segala macam kejadian di tebing dan hulu sungai. Balak-balak yang hanyut pula seakan memberi gambaran amukan alam. Air ini, hanyalah air, namun seakan mampu memberi kemeranaan.

*        *        *        *        *

 “Berapa kali saya sudah pesan, hentikan kerja pembangunan. Jangan kerana alam itu bisu, tidak bersuara, kalian fikir ia tidak mampu berteriak. Bahananya menunggu kita semua juga nanti. Janganlah butakan mata hati kalian dengan harta yang sementara. Lupakah dengan cerita Lubuk Mandi?” suaranya mengapung-apung di udarakasa. Ratusan pasang mata memerhati gelagatnya. Kemudian mereka kembali meratah tebing. Langsung tidak diendahkan nasihatnya. Dia teramat kecewa.

*             *                  *                  *                  *

Alam sudah tidak seriuh dahulu. Tiada lagi burung yang berkicauan atau pawana yang menarikan daun di hujung ranting. Alam merajukkah dengan orang yang menodai dirinya?

‘Alam, jangan berlagu hiba. Burung, menyanyilah! Daun, menarilah!’ Dan dia tenggelam dalam lamunannya, jauh, jauh sekali.

“Anak, bangun nak,” suara serak-serak basah mengejutkannya dari lena. Dia terkejut besar. Satu lembaga gagah terpacak di hadapannya dengan sepersalinan lengkap pegawai istana, destar ikatan dendam tak sudah, wajahnya sudah agak tua. Diseluruhi lembaga itu. Keris tersisip di pinggang, hulu yang bulat lonjong bertatah permata. Taming Sari!

“Bersuaralah, anak muda! Jangan khuatir, ini kurnia dari zat Allah jua, memiliki buana dan segala isinya.”

Dia menggerakkan lidahnya, tidak percaya.

“Ini laksamanakah?” terketar-ketar dia bersuara.

“Sepertinya begitulah. Tuhan menetapkan kita bertemu, anak muda.”

“Bagaimana….? Err…”

“Adapun hamba ini membawa pesan. Daripada bijak pandai zaman dahulu dan segala utusnya.”

“Pesan? Maksud Datuk Laksamana?”

“Pertama pesan hamba untuk anak, kekadang nikmat ditahan Tuhan buat sekian lamanya tidak bermakna zalimnya Tuhan itu seperti tanggapan orang yang lemah akalnya. Seperti juga orang yang tiada mampu melihat, nescaya terhindarlah dia daripada menanggung dosa melihat yang maksiat, yang tuli itu terhindar daripada dosa mendengar fitnah, yang bisu terhindarlah daripada celaka mulutnya. Terhijab pancaindera terhijab dosa pada fikiran orang yang panjang akal.”

“Faham Datuk Laksamana. Pesan yang kedua?”

“Pesan hamba yang kedua, adalah alam ini kurnia dari Tuhan juga, untuk dimanfaatkan oleh kita bangsa manusia sebaiknya. Maka peliharalah alam ini sebaiknya. Pekerjaan mencari rezeki itu tidaklah dihalang oleh Allah, adapun biarlah ia kena pada batasnya. Hendaklah sentiasa bersyukur pada Tuhan. Jangan kiranya seperti Kota Melaka. Oleh sebab rajanya tamak haloba, habis punah tamadun bangsa. Adalah penyakit cinta akan harta amatlah dahsyatnya pada umat manusia. Seperti kaum dahulu banyak jatuhnya kerana berebut harta. Lagi diingat alam ini bukan dipusakai daripada lempoyang, tapi untuk diwariskan, hak anak cucu. Hak itu jatuhnya pada amanah. Amat azab pada yang tiada menjaga amanah.”

“Er.. Terima kasih, Datuk Laksamana.”

“Baik. Sampaikan salam hamba pada keluargamu.”

Belum sempat dia bertanya lanjut, Laksamana Hang Tuah hilang laksana ditiup semilir perinya. Kepalanya berdenyut-denyut. Dirasakan dunia ini semakin gelap, matanya terasa berat metah. Segala-galanya kelam, gelap.

"Hanyutkan luka ke dalam deras alirnya.."

Dan aku melenguh. Sesiapa pun tidak akan pernah percaya akan ceritaku. Namun aku tidak kisah, asalkan bumi tempat bermain ini kembali girang. Burung mula bernyanyi semula, dedaun pun menari kembali. 

Dan kini, janjinya itu melepa di dalam diri; jangan nyanyian dan tarian alam pernah berhenti.  

Thursday, October 25, 2012

Sepatah Dua..


Waktu awal tiba di IPBA, saya sungguh tiada apa-apa ekspetasi yang melampau. Hanya tahu datang dan belajar. 

Mahu mengikut arus Tuhan..


Mungkin dalam empat tahun belajar ini akan ada beberapa cerpen yang lahir, puisi sentiasa ada tapi hanya untuk dibaca sendiri-sendiri; atau tercatit kontot di resit beli topup di koperasi atau buku di Book Excess dan esoknya resit itu dibuang entah ke mana. Belajar bahasa Arab semula, seterusnya lekas habiskan Ijazah. 

Kemudian entahlah. 
Entah ke mana sajalah Allah akan menghantarku. 


Catatan pendek. Pendek sekali.
Mood Peperiksaan Akhir yang mengundang introspeksi dan retrospeksi. Allah~

Tuesday, September 4, 2012

Merdekakan Jiwa


Syukur pada Allah yang tidak jemu-jemu mengurniakan rahmat dan nikmatNya. Alhamdulillah dengan izinNya, setelah lama, barulah saya berpeluang turun ke teratak penulisan kesayangan saya ini.

Semester tiga ini, saya rasa sangat sibuk sampai rasa seluruh masa tertumpu hanya untuk belajar, membuat tugasan, mengatur dan menyertai program itu ini.

Baru-baru ini, kami semua dikerahkan lagi tenaganya untuk latihan persembahan LED Grafik Manusia sempena Sambutan Kemerdekaan ke 55 di Stadium Nasional Bukit Jalil.

"Demi Negara tercinta ku korbankan jiwa.
Demi bangsa dan Negara, ku korbankan raga.
I am for you.. I am for you.."

Argh. Terlalu banyak untuk disifatkan dengan acara kali ini, namun cukuplah jika saya katakan pengalaman tahun lalu jauh lebih menyeronokkan.

Transisi emosi. Tamat.

Inilah 'kerja' kami di sana =)

Semasa berada dalam perut bas melihat ke luar stadium yang sudahpun dibanjiri rakyat Malaysia pada hari kemuncak sambutan kemerdekaan tempoh hari, saya hanya membisikkan pada diri,

“Ini adalah kemerdekaan yang aku bangga dan pertahankan atas jasa siapa sebenarnya ya? Aku sendiri lupa dan culas menghargai makna merdeka ini rupanya.”

Begitulah. Begitulah saya dan introspeksi yang selama ini belum pernah menyedari betapa mahalnya harga sebuah kemerdekaan.

Dan pada saat “Merdeka!” dilaungkan hampir 100 000 umat manusia yang membanjiri stadium malam itu, saya juga spontan menyahut ‘merdeka!’ kurang bersemangat.

Entah kenapa semasa latihan lagi saya berasa persembahan kemerdekaan kali ini tiada maknanya langsung. Saya berasa tidak merdeka juga. Saya dijajah dengan pelbagai kerenah manusia yang menyebalkan. Didera dengan pelbagai watak manusia yang begitu menguji fikiran dan semangat.

Mereka semakin sinis dan kritis terhadap diri saya yang (pada persangkaan terhad mereka) bertanggungjawab membawa imej agama. Bagi mereka, seorang pembawa imej daie tidak mungkin berlaku silap, membuat dosa dalam hidupnya. Mereka silap, hakikat yang bernama manusia itu, TIDAK BOLEH tidak sama melakukan dosa. Sayalah juga manusia itu.

Meski ya, mengenakan tudung, hijab, niqab, etc itu bersamaan tepat dengan mengenakan akhlak-akhlak baik dan peribadi mulia anjuran Rasulullah SAW pada diri dan hati. Manusia, kekadang terlupa. Sayalah juga manusia itu, yang telah terlupa.

Lantas, saya gubalkan peraturan baru ini dalam hidup. Khas untuk diri sendiri. Demi kemaslahatan Muslimah Bertudung Labuh sedunia.


“Bilamana kau melihat keburukan manusia di depan matamu, doakan si pelakunya. Bencikan hanya tindakan mereka, bukan batang tubuhnya. Dan jika kau sibuk membicarakan perbuatan itu di belakang mereka, maka kau juga sebahagian daripada mereka.

Setelah ditemukan ALLAH dengan artikel ini semalam, wallah, saya lega. Malahan lebih tenang. Buat insan-insan terluka sedunia, hadamilah coretan ikhlas dari sahabat kita ini; Lepaskan Luka-luka Kehidupan.

Di dalam dan sekitar kawasan stadium itu saya melihat gelagat anak-anak pasca merdeka (bukan semua) yang banyak meredam jelu dalam kalbu.

Ada yang mengusik anak dara (kerana ada segelintir yang kelihatannya juga seperti datang untuk memperagakan diri (?)). Ada yang membuang masa dengan bersidai sepanjang masa. Aduhai, inikah makna merdeka bagi mereka?

Cis, saya di situ pula hanya mampu mengetap gigi, mengempang geram di hati sendiri. Saya hanya salah seorang warga jagat yang tidak punya kuasa ke atas lapangan himpunan ratusan ribu manusia itu. Jika saya mati waktu itu pun kerana menjulang patriotisme, saya hanya akan dikenang sebagai rakyat biasa yang besar jiwanya.

Haih.. ye lah kot. Entahlah.

Apa yang penting, saya dapat belajar untuk menyesuaikan diri dalam apa jua bentuk keadaan dan cabaran. Meski ia adalah sesuatu yang agak sukar pada mulanya, tapi, perbanyakkanlah doa kepada ALLAH. Apabila sudah dapat mengikut ‘rentak’nya, insya Allah, segalanya menjadi lebih mudah.

Dan percayalah, ALLAH itu Maha Pengatur yang Bijaksana. Dia takkan meletakkan saya di sana sia-sia, tanpa makna. Dan ya, benar sekali, ada lagi perkara lain yang perlu diambil cakna.

Berlari beberapa meter mengejar bas dengan memikul beban LED Board di tangan dan beg tripod stand di belakang. Mengharung ribuan bakal guru yang lain, di tengah panas, dan kekadang meredah hujan. Semuanya menuntut semangat merdeka yang begitu mencabar.

Terbayang para pejuang terdahulu yang barangkali sama memikul beban beg dibelakang dengan membawa senjata mengharungi hutan, sungai, gunung dan lembah. Allah. Rupanya kemerdekaan bukan sesuatu yang begitu mudah seperti menyanyi lagu-lagu patriotik di atas pentas atau bersorak-sorakkan di stadium.

Sehinggalah tamat latihan dan persembahan, saya adalah warga merdeka yang mungkin telah melangkah sedikit ke hadapan, tetapi masih terluka dalam kehidupan.  

Dengan membaca cebisan ini, atau merasakan sendiri pengalaman berdiri di atas kaki saya ini, barangkalilah akan ada yang mahu mengatakan bahawa saya adalah warga Negara Malaysia ala primitif yang kecil fikirannya.

Ahh, persetankan. Jika benar ada pandangan sebegitu, maka tak salahlah tafsiran dangkal saya; Kita ini masih lagi terjajah fikirannya.

Apakah erti merdeka?

Merdekakah kita, sebenarnya?

Heh.

Biarpun penjajah sudah lama berangkat pergi, mereka sebenarnya diam-diam telah hadir kembali, dalam bentuk globalisasi. 

Dan kita semua sedang hanyut di dalamnya.

Ohhoh. 

Akhirul kalam, semoga berjaya merdekakan jiwa!


Sunday, August 19, 2012

Beetles and Roses: The Gist.


According to Brother Aiman Azlan in Beetles and Roses forum that day, in Al Quran, marriage is implicitly portrayed as a ‘sign’ where it will point us to HIM.

Ar-rum; 21. What did ALLAH say?

And among His signs is this that He created for you mates from among yourselves, that you may dwell in tranquillity with them, and He has put love and mercy between your hearts: Verily in that are signs for those who reflect. 
(Quran 30:21)


Ohh indeed, 
Men and Women are created for each other for the sake of love. 
Because of LOVE.

 *Refer to ‘Talking About Love’.



So, there were five highlights about this so-called-related-issue-to-the-topic-of-love during the forum. I’ll just summarize them all. These are the gist I could come out with;- 



1-         How to manage a friendship between male and female?

There were two guidelines given. First, always check the intention and second, always listen to your heart. Be careful on how mind justifies things. Iman in heart will somehow tell you.


2-         What to do if we cautiously fall in love?

‘Our relationship with ALLAH is actually a LOVE STORY.’ (Tariq Ramadhan, 2012)  So how do we do with the fact? Follow what have been taught by Him in surah An-Nur, which are to LOWER our GAZE, ‘generate’ modesty, and wear HIJAB properly! <3 nbsp="nbsp" o:p="o:p">

Faith will start from love. And what kind of love is that? Love for truth.. :)


3-         Is dating HALAL?

Yes, it absolutely IS! ONLY IF you have married. If you do not, what’s the use anyway? You must first remember, “to have a TRUE love, you must attach it with something that doesn’t have up and down – ALLAH!”

So, if you can’t barely stand to fall apart from each other; want to call every single hour, want to meet anytime available, and so on, it is an ADDICTION, not a love! 


4-         The best: Love BEFORE marriage or love AFTER marriage?

The thing is, you must first understand your own LOVE to know what love really is. Ponder on this line: ‘Who loves you will never touch you before marriage’. This is due to the fact that he/she loves you very much that he won’t destroy your dignity.

This means that love, desire and passion are NOT a guarantee for a successful marriage. So here is an advice; find a compatible partner – in the way of thinking.


5-         Marriage at young age. What would you say about that?

It is not about AGE, but MATURITY- financially, emotionally, physically and spiritually. Islam is not merely about avoiding haram and making things halal.

So, you need to think BEYOND FIQH. Look beyond yourself. Marriage is an investment for us to go for JANNAH.


6-         How to be an ideal muslim/ muslimah to our future spouse?

There are useful tips (insya Allah); you must know how to regulate your emotion because success in love depends on how you can regulate your feelings. How you love contributes to what you are going to get LOVE you need.

Love and respect yourself first. How? First, by SOLAH. Second, by obeying Allah’s rules. Fix and ask our heart. Insya Allah, with such purification, we’ll get the answer. Get rid of attachment.





Enough with such lame introduction. Ahha. Sorry. 


Apparently, love may be blind but marriage is the real eye-opener. Getting married: It’s a different game. There should be different rules, different expectations and different way of looking at it, for the couple.”


*Yeah, that’s what I was thinking about, and will develop later. If Allah wills. 

TO BE CONTINUED....


p/s: Eid Mubarak, everyone! Taqabbalallahu minna waminkum ;)





Reminder and Remedy


Qoute for the soul;

"Get up and be happy again, dear."


S.e.l.f-V.a.l.u.a.t.i.o.n


The sun was beating down on a hot Wednesday afternoon when I was rushing to 802B after class. Wanted to go home as soon as possible! Having fever and it dawned on me slowly the ingratitude I have been disclaiming. ;(

Now, as I sit in the quite of this room (at home), strip me off such ‘ugly adornments’, I can engage with humility. Alhamdulillah, after quite some times, He blesses me with this ‘reminder’. For me to see the light, clothing myself once again transparently, seeing clearly with a soul that desires and strives to be pure inside.

Syafakillah, Putri Zuleika Fereizya. Get well soon!

Remember,

By Allah!



Wednesday, August 8, 2012

Final Destination.


It was a pitch-black night.
I sat patiently, waiting at the Terminal of Life.

I wait for Allah. My soul waits, and in His words I hope..

"Ting-Tong"

"Next station; Third Phase of Ramadhan. Train will be arriving at the Platform of The Release from An-Nar. You have passed Rahmah station and now are in Maghfirah. Please be in the line of God’s Law.”

And we were racing each other to get into our Dream coaches.
A few had failed. They fell off. Fortunately, I managed to get through. Yes, that was it. ‘Narrow escape’, I named it. Thank you, My Rabb.

"Ting-tong"

The door was closing.

"Allah, hopefully I have chosen the right direction."

"May I ask, where is this wagon heading to?"

"Jannah."

"In the name of God, Most Gracious, Most Merciful.
Praise be to God, the Cherisher and Sustainer of the world;
Most Gracious, Most Merciful;
Master of the Day of Judgment.
Thee do we worship, and Thine aid we seek.
Show us the straight way,
The way of those on whom Thou hast bestowed Thy Grace, those whose (portion) is not wrath, and who go not astray."
(The Noble Quran, 1:1-7)

And it all begins again..


[Apabila terkuaknya pintu kejahilan, mencurah-curah hidayah masuk melaluinya..]