.:Followers:.

Wednesday, August 10, 2011

Itulah IHSAN namanya..


"Macam mana kita nak tahu kebaikan Allah pada kita ?"

Soalan ini dahulunya mercup dari bibir saya, tapi baru-baru ini, ia diajukan kepada saya. Sungguh, saya tersenyum mendengarnya. *Teringat analogi kebaikan Allah yang biasa dinyatakan oleh sahabat saya suatu masa dulu.

"Pernah tak satu hari tu semasa kita belajar atau mengulangkaji (atau apa-apa saja) dan waktu itu kita berada dalam keadaan lapar, tiba-tiba datang seseorang menawarkan makanan kepada kita ?"

"Pernah je.."

"Secara zahirnya memanglah orang itu yang beri makanan kepada kita, tapi jika kita renung dalam-dalam, orang tu tahu ke kita lapar atau tak ? Mestilah tak kan ? Kalau kita tak beritahu. Siapa sebenarnya yang beri hidayah kepadanya, dan penting sekali, siapa yang datangkan taufiq agar dia benar-benar hulur makanan pada kita?"

"Allah."

"Tepat sekali. Jadi itulah dia contoh kebaikan Allah kepada kita."

*Angguk angguk.

Saya bukanlah serba alim semuanya, tapi mana yang saya tahu dan ingat, boleh juga saya kongsikan. Kalau tersilap, harap maaf, sama-samalah kita perbetulkan dan belajar ya ?

Ihsan Allah terhadap seseorang hamba jelas bergantung kepada taqarrub hamba itu (kita) sendiri kepadaNYA. Baiklah, mari saya bawa kita semua berfikir sejenak.

Sewaktu berjalan-jalan adakah mata kita (sayalah terutamanya) meliar-liar memandang yang tidak halal bagi kita ? Jika YA, (memang selalunya YA pun~) maka ketahuilah bahawa tiada ihsan Allah terhadap mata kita di situ. Jadi muhasabah dan check balik, mungkin kita kurang taqarrub dengan Allah. Samalah juga kisahnya dengan anggota-angota yang lain.

Aduh. Sukar juga rasanya nak jelaskan maksud ayat ini. Nak ingat Allah (zikrullah) bukan sekadar sebut-sebut saja, tapi kena rasa dan hayati dalam hati supaya kita benar-benar sampai (taqarrub) denganNya. Salah satu pendekatan termudah untuk kita merasa dekat kepada Allah ialah dengan MEMBACA ALQURAN. Sama ada kita faham atau tidak isi kandungannya, kedua-duanya tetap mendekatkan diri kepada Allah. -> ada disebutkan dalam sebuah hadis qudsi.

Maksudnya, jika kita lenturkan diri kita (bahkan setiap anggota) untuk taqarrub kepada Allah, maka insya Allah layaklah kita mendapat IHSAN Allah. Bahkan, akan selalu berada di bawah naungan ihsanNya. Ihsan Allah akan memagari kita dari segenap arah !


::::_____________________________::::


"Puasa telah diwajibkan ke atas kamu."


Para ahli tafsir Al quran menyatakan bahasanya berdasarkan ayat ini dapat disimpulkan bahawa berpuasa diwajibkan bagi seluruh bahagian tubuh. Dengan demikian,


Puasa lidah : menjauhi kebohongan dan sebagainya

Puasa telinga : tidak mendengar yang berbaur maksiat

Puasa mata : tidak melihat semua bentuk kemaksiatan atau yang dilarang agama.

Puasa diri : membebaskan diri dari hawa nafsu

Puasa hati : membuang kecintaan terhadap benda-benda dunia

Puasa rohani : sentiasa mengingat kelazatan dan kenikmatan akhirat

Puasa fikiran : menjauhkan semua pemikiran dari selain Allah.



Percayalah, barangsiapa yang menjaga kesucian dirinya, Allah akan menjaganya. Siapa yang berusaha untuk sabar, nescaya Allah akan menolongnya bersabar. Senang je sebenarnya nak dapatkan ihsan Allah, kan ? ;)


No comments:

[Apabila terkuaknya pintu kejahilan, mencurah-curah hidayah masuk melaluinya..]