.:Followers:.

Sunday, March 27, 2011

Tak Semudah Bicara.


gambar hiasan .


Tanggal 23 Mac , sesuatu telah termaktub menjadi sejarah yang takkan terpadam . Umum sedia mengetahuinya . Ini tak lain dan tak bukan , tentu saya juga bakal perkatakan hal yang senada . Tetapi mungkin dari skop yang berbeza . Alhamdulillah . Itulah ketentuanNya . Ada sinar hikmah dan limpah rahmah yang menanti di pertengahan perjalanan yang baru bermula ini , barangkali . Saya redha . Mula membenamkan rasa syukur itu sedalam-dalamnya ke perdu sukma .


Masih bersedih . Wajarkah ? Itulah , rasa itu masih bersisa kerna belum bisa dilebur sepenuhnya . Biarlah masa memainkan peranan lazimnya . Kalam yang satu ini usah dialunkan dengan nada syahdu penuh kekecewaan , kerna bukan itu yang sebenar-benarnya dirasakan waktu ini . Apa lagi yang cuba disampaikan ni agaknya , ya ? Tentang ujian dunia itulah . Istilah itu kedengaran sumbangkah ? Sepatutnya tidak . Benarlah semua ujian itu wujudnya hanya di dunia , di akhirat nanti hanya hasil yang akan dituai . Faham ? Jadi , biarkanlah saya dengan rentak sebegini .

Hari itu , sebaik saja keputusan itu sampai ke pengetahuan saya , saya terduduk . Kesal , kecewa , terkilan atau apa saya sendiri pun tak pasti . Syukur sajalah yang pasti . Hanya Mama dan Papa yang ligat difikirkan .

“Mama Papa Happy ke dengan result Eika tu ?”

“Ok la .. Dah usaha , kan ? Lagipun banyak subjek penting dapat A tu ..”

Saya hanya melegakan hati sendiri dengan ucapan daripada insan-insan rabbani itu . Namun apa yang tersirat dalam kalbu mereka sebenarnya , hanya Tuhan saja yang tahu . Maaf dan terima kasih , Mama dan Papa !


Saya bahkan telah bertekad untuk menyimpan perkara ini pada diri sendiri . Terlalu nekad . Saya seganlah , dan amat mengharapkan kesefahaman daripada mereka yang bertanya . Namun ada beberapa sahabat Berjaya menembusi perjanjian peribadi saya itu . Tepuklah tangan untuk mereka . Hehe. Lama saya berfikir , bermuhasabah . Teringat kata-kata Adi , belajar bukan untuk mendapat A semata-mata , tetapi untuk ilmu dan manfaat yang dapat diperoleh daripadanya . Ya ! Saya sama sekali tidak menyangkalnya - [untuk melegakan hati lagi].

Kenapa perlu berahsia pula ? Demi menjaga hati sendiri dan orang lainlah ~ Baiklah , izinkan saya luahkan semuanya . Andainya saya mengetahui pencapaian rakan yang lebih tinggi berbanding saya , barangkali diri ni akan terus-terusan merendah diri bahkan mungkin akan berputus asa daripada rahmatNya . Jika sebaliknya pencapaian sahabat lain lebih rendah , barangkali saya akan mula berasa puas pada kedudukan ini sehingga timbul penyakit riak dalam hati kerana telah mengatasi orang lain . Saya tak pinta perasaan sebegini akan muncul , tapi saya mungkin tidak kuat untuk menolak jauh bisikan sang durjana yang nyata itu . Jadi ini sajalah cara terbaik yang mercup di benak - untuk saya mencegah penyakit-penyakit begitu daripada menghinggapi hati kita . Harap sahabat-sahabat tidak tersinggung dengan pendekatan saya ini .

Perlukah kita memahatkan di hati bahawa keputusan ujian dunia [SPM] ini adalah satu kemenangan besar yang perlu menjadi sebutan sepanjang riwayat ? Atau satu nostalgia hitam yang terpaksa berlayar di lautan memori selama hayat dikandung badan ? Tiada perlunya . Semua tahu . Jadi , mengapa perlu berbangga bila Berjaya sedangkan kejayaan hakiki masih belum tersaji di hadapan mata ? Mengapa pula perlu meratapi kegagalan yang sememangnya bakal menjadi anak tangga pertama untuk menaiki puncak kemenangan itu ? Tiada perlunya , kan ? Beginilah cara saya menahan diri agar tidak terus tenggelam ke dalam jerlus kekesalan di tengah padang perjuangan ini .

Berkali-kali saya berpesan pada diri sendiri , “Keputusan SPM bukan penamat bagi segala-galanya . Bahkan , perjalanan ini baru sahaja bermula . Rezeki ada di mana-mana . Berapa pun A yang tercetak pada slip keputusan itu , sikit pun tidak menggambarkan siapa diri kita yang sebenar . Ia hanya simbolik bagi usaha gigih selama beberapa tahun pengajian itu . Itu jualah yang terbaik untuk kita kenang , baik kini mahupun pada hayat akan datang .”

Setulusnya kini saya mudah mulai bertapak teguh pada kedudukan ini , tanpa sebarang penyesalan yang bersarang lagi .

Saya pasti inilah yang terbaik buat saya .

Saya yakin ada hikmah yang menanti di hadapan sana , insya Allah .

Alhamdulillah .

Alhamdulillah .

Alhamdulillah .


p/s : ‘Di mana kita bermula tidak penting . Yang penting , di mana kita pada akhirnya.’ - Terima kasih kepada semua yang pernah berjasa . Jazakumullahu Khairan Katsiraa .


kini ikhlas ,



2 comments:

iMRaN said...

alhmdulillah.bginila mnusia(trmasuk diri ini).sudah tahu,masih beraksi sperti tidak prnah mngtahui.bgusla tahu.tingktkan frequency perbharui(tajdid)niat.agar xtnggelam dgn prasaan yg smemangnya mnjadi pluang utk syaitan memasukkan jarumnya.ssungguhnya kaum itu tdk akn brdiam diri.

Putri said...

terima kasih. insya Allah~

[Apabila terkuaknya pintu kejahilan, mencurah-curah hidayah masuk melaluinya..]