.:Followers:.

Friday, March 4, 2011

Jatuh Hati ~!

Assalamualaikum . Salam memulakan kalam yang bakal berbunyi suram di celah-celah kekelaman malam ini . Runsing . Tidak tahu harus berbuat apa lagi , lalu tercetuslah titipan rasa hati si perindu yang sedang didakap sunyi dan gelemat malapnya lampu dari segenap ruang kamar ini , sendiri . Ahh.. cukuplah berbasa-basi . Saya tahu benar fikiran pembaca . Maaf . Beginilah Eika Fereizya . Dia dan kata-katanya , sedunia .

Apabila muqaddimah berbunyi muram , jelaslah , keadaan yang memaksa lagunya begitu . Saya harus membiasakan diri . Mujurlah Encik Blogger bersama teman-teman pembaca sentiasa ada mendengar luahan rasa meskipun kalian sering saja diabaikan sejak akhir-akhir ini . Maaflah , bukan saya sengaja . Aduh , celoteh lagi . Hentikan ~!

Sudah . Saya mulakan . Ini bukan masalah keluarga . Bukan pula masalah Negara . Apalagi masalah dunia . Ini masalah saya . Aduh , tumpahan tinta di layar maya ini sudah kedengaran sedih pula . Saya ingin berkongsi berita gembira sebenarnya (baiklah , saya sudahpun memberitahunya secara tidak langsung menerusi tajuk di atas tu~ hehe ). Benarlah tu , saya memang sudah jatuh hati ! Lagi . Akhirnya~ J Pada siapa ? Bagaimana ? Sejak bila ?



Sejak akhir-akhir ni saya rasakan diri begitu sensitif pada sesuatu perkara . Jatuhnya hati saya kali ini adalah pada mereka (amboi , boleh pula pada ramai orang sekaligus) :

1) Hafiz

2) Ana Raffali

3) Danny Phantom

4) AnwarHadi

5) Matluthfi90


wajah-wajah JUARA di hati saya ~!


Bukanlah exactly pada Hafiz , tetapi pada lagu terbarunya [Awan Nano] yang amat puitis dan bermakna pada saya . Baru kali ini saya dapat mendengar sebuah lagu yang benar-benar telah menawan kalbu sehingga terinspirasi menjadi mimpi yang sempurna sejak belakangan ini . Lihat sajalah lirik lagunya . Indah .


Akulah awanmu yang sedia
Melindungi dirimu tika panas mencuba menggores pipi
Dan bibirmu

Akulah awanmu yang sering kau rindu
Dan tak terduga hadirmu walau tak tercapai jejarimu

Kasihku
Kasih tiada banding setia tiada tara
Bagaimanapun jua
Aku pelindung dirimu sayang
Walaupun tak akan tercapai jejarimu

Saya sukakan cara penulis lirik itu [tak tahulah siapa . Saya agak malas untuk mencari tentangnya . Maaf.] menyusun gaya bahasanya – mengumpamakan diri sebagai awan yang selalu ada , bersiapa siaga melindungi diri orang kesayangannya daripada panahan terik mentari . Yang lebih mengujakan adalah dedikasi lagu itu sendiri . Ia seolah-olah bersifat global (lucu pula bunyinya..). Maksud saya , lagu sebegini bukan hanya dikhususkan untuk pasangan/kekasih . Jika dilihat daripada klip videonya , jelaslah lagu ini juga ditujukan buat tatapan para ibu/bapa . Kan lebih manis dan bermakna jika begitu ?

Begitu juga pada Ana Raffali . Lagu Ketika Aku Kecil pun telah menambat hati saya yang sekian lama agak tandus dengan kehalusan seni yang sedia mengalir dalam darah keluarga ini . Haha . Agak sadis , ya bunyinya ~ Kebanyakan lagu beliau yang dapat kita dengar hari ini berasal daripada penulisan sajak [koleksi peribadinya] . Itulah yang menariknya , pada saya . Mungkin kerana itu jualah saya meminatinya – di saat ramai orang tidak menyenangi beliau sejak berjaya merangkul gelaran Juara AJL25 tidak lama dahulu .


Ketika aku kecil aku pernah percaya
ramlee puteh hidup di dunia hitam putih
purnama sengaja mengekoriku
kemana ku pergi
hujan adalah waktu keluar bermain
tapi bila ku dewasa sukar untuk ku percaya
apa yang ada di depan mata
bila dia membisikkan
aku adalah pilihan hatinya yang pertama dan terakhir

Dalam lagu ini Ana Raffali dilihat jujur dan bijak mengolah setiap bait kata , menjadikan SITUASI BIASA dirasakan lebih indah ceritanya apabila dihayati menerusi lagunya itu . Ini hanyalah pandangan peribadi saya ~

kacak kan ?


Ouh , Danny Phantom . Saya memang sudah lama memendam rasa pada si dia ni . Waktu itu kami sebaya . Tapi sekarang saya sudah meningkat 18 tahun manakala dia masih pada umur 14 . Dan , tak segan jika saya katakan bahawasanya ia adalah cinta pandang pertama ~! Menarik , bukan ? (err..nobody thinks so , okay~)

AnwarHadi dan Matluthfi90 . Saya tidak begitu mengenali mereka . Tapi saya kagum . Sungguh ! Mengapa ? Sukar untuk diperjelas . Saya kagum pada cara mereka berkongsi pandangan tentang sesuatu perkara melalui V-Log masing-masing . Optimis . Realistik . Kreatif . Saya sangat teruja ! Antara video yang menjadi kegemaran saya adalah tentang ‘penggunaan bahasa rosak’ oleh AnwarHadi dan ‘siri drama-drama stereotaip di televisyen’ oleh Matluthfi90 . Di sini saya kepilkan link saluran mereka berdua untuk tatapan pembaca yang masih belum berkenal-kenalan dengan ‘entri’ V-Log mereka . Nilailah sendiri nanti . J

-IniAnwarHadi-

-Matluthfi90-


Oh ya , hampir terlupa pula . Saya juga telah terjatuh hati pada drama Singapura terbaru di NTV7 , Together . Drama yang ala-ala 60-an , macam Drama Gemilang arahan Kabir Bhatia yang sedang ditayangkan di TV3 tu .. Lagi satu , filem The pursuit of Happiness (berdasarkan kisah benar) . Untuk yang ini , saya tak dapatlah menerangkan lebih lanjut . Pembaca kenalah tonton sendiri bila-bila masa nanti .


p/s : Harap-harap 'kejatuhan' hati ini tidak membawa kepada sebarang kemudaratan kepada diri saya . Amin ~




5 comments:

Farah said...

Saya pun suka 2 orang vlogger itu ! :)

Eika Fereizya said...

memang2 ~! kagum kan..?? ^,^

chiasmata said...

Terimas link . Nanti saya explore lagi . Hik xD

Eika Fereizya said...

silalah explore ~ tak rugi pun ~
ada jugak manfaatnya ~ [insya Allah] .. :)

kuntum_hati said...

kalau kita berkongsi kaseh bleh??

[Apabila terkuaknya pintu kejahilan, mencurah-curah hidayah masuk melaluinya..]