.:Followers:.

Saturday, April 2, 2011

Suatu-Ketika-Tentang-Kita


Sang mentari sudah tidak kelihatan . Terbenamnya bola cahaya itu turut mengheret sama kecerahan sinarnya . Kini , hanya kesuraman malam yang menemani saya di atas pentas maya yang kian sepi dari sebarang tinta indah buat insan-insan istimewa di luar sana [anda lah , yang sedang membaca] J . Apabila sepasang mata kurniaan Tuhan ini sukar melabuhkan tirai pemandangannya , telinga (Si pendengar setia) inilah yang menjadi mangsa santapan puluhan lagu yang giat dimainkan di corong radio . Memanglah kebiasaan pun.. Namun , berbeza dari kebiasaannya , waktu ini sebuah lagu telah berjaya menerbitkan kenangan lama , bergentayangan di layar ingatan , seterusnya menguntumkan senyuman di bibir . Bagaimana ? Susunan nota lagu inilah yang menjadi ilham rentak tarian jemari saya sepanjang penghasilan nukilan untuk kalian ini .


Suatu ketika kita pernah tertawa
Suatu ketika kita pernah berduka
Memori lalu tersemat di hatiku
Buat azimat perjalananku

Kata saya : Suatu masa dahulu , saya , kalian dan kita pernah bersama di bawah lembayung rahmah Ilahi . Bersama , kita meneguk kemanisan iman dan keredhaan Tuhan di pinggir lautan ilmuNya yang meluas . Kala itu , senyum dan tawa kita sama mewarnai daerah cinta yang kita jejaki . Bersama , kita menadah titisan ibrah yang digugurkan oleh awan kasihNya tatkala hujan ujian menghalang kembara hati yang dahagakan kejayaan di penghujung perjalanan . Tika itu , segala duka sama membaluti tubuh sementara huluran sokongan dan kesabaran tiba untuk menyembuh rawan yang sarat dengan luka kegagalan . Memori itu , sulit untuk dibuang , namun tahulah kita akan hikmahnya . Ya , dengannya , barulah lahir saya , kalian dan kita yang terkini , di sini . Bersama , semula .

Untuk tatapan anak bangsa
Ku titipkan satu cerita
Jadi pedoman untuk semua
Takkan mengalah sebelum melangkah


Kata saya : Tinta kasih rangkuman kisah kita tercipta kerna semalam yang berlalu itu membawa seribu erti dalam hidup . Ceritera berlagu madah akhirnya tercipta , untuk kita sama-sama bingkaikan , biar menjadi tatapan semua . Baik , buruk , susah , senang , setiap satunya telah membentuk kekuatan yang dijadikan bekalan menghadapi esok dan seterusnya . Pantang menyerah sebelum mengorak langkah ke atas titian perjuangan yang menanti di hadapan .


Impian menjadi haluan cita
Rintangan membakar azam di jiwa
Dan cinta bukan hanya kata-kata
Harapan semua anak merdeka

Walau seribu halangan melanda

Kita harungi tanpa lelah

Walau seribu halangan melanda

Semangat kita kan terus membara


Kata saya : Sesungguhnya saya benar-benar merindui kemesraan yang melimpah-limpah terhadap kalian selama kita sama-sama menuntut ilmu di bawah satu bumbung suatu ketika dulu . Adakala setiap helaan nafas ini terpaksa diusir bersama hari semalam yang indah , di mana kalian masih lagi tegar menebar senyuman di hadapan mata . Namun semuanya kini sudah menjadi musim-musim yang berlalu . Kalian sememangnya sahabat sejati kerna pernah menjadi dahan yang kuat untuk saya yang lebih pasif bergantung ini .

Saya sudah Nampak ! Perpisahan adakalanya memang mampu mendorong seseorang itu kreatif dalam memacu daya fikir . Allah sengaja membiarkan kita merasai kehilangan . Rasa kehilangan ini akan membenihkan rasa rindu . Rindu yang bercambah akan menganyam semula sirat-sirat kasih yang terlengkas . Insya Allah .


Teman ,

Andai kau berteman denganku kerana bicaraku ,

Ketahuilah aku mungkin akan menyakitimu dengannya .

Andai kau berteman denganku kerana peribadiku ,

Ketahuilah bahawa aku sememangnya tak sempurna .

Teman ,

Andai kau berteman denganku kerana kita sering bersama ,

Ketahuilah bahawa aku akan meninggalkanmu dan dunia ini .

Maka teman-temanku ,

Temanilah aku kerana Allah ..

Dan kerana aku temanmu .

Terimalah aku seadanya ,

Segala buruk dan baiknya .

Terima kasih , teman !


Dedikasi khas untuk insan-insan istimewa yang pernah sedunia dengan saya , Putri Zuleika Fereizya..

’LS’ Girls :

Fazrina , Nabihah , Syaza , Shafiqah , Atiqah Ijan . (Geng bestfriend ala-ala mafia ni.. J)

Famili FAIRUZ + warga SAMUS :

Zuhair (BFF) , Adi (artis) , Syazwan (dato’ bandar) , Khadijah (artis 2) , Farhanah , Najwah , Farah , Nano , Syakirra , Nerrin , Hafiz , Zaidi , Zulhilmi , Raimi , Miqdad (genius math) , Adila , Fatin , Najihah , Yatichia , Amira , Shima , Ida , Mimi , Ain , Liyana (penyanyi popular) , Zulaiha , Tabassum , Atiqa AG , Athika , Amalina , Zharif (gila lensa) , Said , Yanti , Fadhil , Fadhli , Talib , Ina , Leha , Arif , dll ~ (maaf tak sebutkan semua.. perasan sendiri saja lah ya ? )

Jiran ’kesayangan’ [..??] :

Syifa’ (teman sebasikal) , Su’aidah (kini di perantauan) , Kamal . (macam dah tak boleh pisah . kononnya~ )

P.I.S (nama penuhnya dirahsiakan) :

Farah , Auni , Asyilah (si comel) , Soryane , Fafezah (Fifi & the flowertot) , Fathihin , Naiemah , Tuan , Rufaidah & Ain (bawah umur) , Kak Sue & Kak Kim Ye Sa (senior berjasa..)

Sahabat IMAN :

Sabirah (so-called korean girl) , Hazimah , Syuhada , Mardhiah , Rahimah (ketua dormku..) , Izzati , Atie , Asilah , Nadiah (supplier HPA) , Shida (orang seni).

Marwan , Adam , Sohaib , Haris , Arif , Asraf , Yusuf , Zularif , Fiqry . – [jejaka-jejaka misteri yang adakalanya meredam jelu dalam kalbu . :P )

Saudara STISS :

Hamizah , Naemah , Ziana , Ros , Samihah , Fathin , Marlisa , Ainul (tukang karut ~) , Fathul , Faris Nordin , Fikri , Hafiz , Aminuddin (Presiden Kelab BI yang banyak berjasa dan nampak berwawasan tapi agak kalut orangnya.. *sengaja tulis panjang-panjang ni sebab dia bebel suruh describe pasal dia* ) , Hani , Hanida ..(ramai sangat nak sebut .. tapi sejujurnya , saya sentiasa mengingati setiap seorang daripada kalian . Maaf dan terima kasih .)


“Ya Allah .. Jadikanlah kami (aku dan sahabat-sahabatku) ini tidak hanya mulia di dunia , tetapi kurniakanlah jua kemuliaan di Akhirat sana . Jagalah hati kami , peliharakanlah iman kami , teguhkanlah ketaqwaan kami .. agar senantiasa tenang jiwa kami , menambah keredhaan serta cinta kepadaMu . Amin Ya Rabb ..”


p/s : Tak tahulah sesuai atau tak , tapi saya ingin sekali mendedikasikan lagu ini kepada kalian . SEND IT ON ~!




2 comments:

Zharif Azis said...

GILA LENSA TU YG X TAHAN . HAHAHAHAHA

Eika Fereizya SM said...

bukan kau sendiri ke yang letak title tu ? hehe :P

[Apabila terkuaknya pintu kejahilan, mencurah-curah hidayah masuk melaluinya..]