.:Followers:.

Monday, January 9, 2012

Realiti Mimpi



“Kau kelihatan amat berlainan sekali..” ujarnya sambil membelek-belek kelopak si mawar yang entah sejak bila digenggamannya itu.

Aku senyum melebar. Menahan seribu rasa terhadap pertemuan kali pertama ini; antara ruang realiti dan mimpi.

“Apa kau hairan? Bukankah aku sudahpun ada dalam medan ini? Aku tidak seperti yang kau sangkakan..pura-pura dalam berjuang,” aku berbasa-basi.

Senja sedang memanjat kelam. Aku di tengah-tengah jerutan kekusutan dan kerunsingan tentang masa depan juga kesibukan kota metropolitan, tetap tidak dapat meloloskan diri, biarpun dengan kehadirannya itu.

“Kau adalah teman yang selalu mendewasakan tapi masih perlu didewasakan. Untuk itu, aku harus datang menemuimu. Meskipun sebentar, meskipun hanya sekali ini.” An-Nisa’ menjelaskan, meski tiada penjelasan diperlukan.

Aku langsung menekur lantai. Aku tahu ada yang ingin dikatakannya. Kerana itu, aku sengaja berdiam diri.

“Teruskanlah. Teruskan apa yang kau senang lakukan. Sebarkanlah seberapa banyak ayat kekuatan yang kau ada. Yang kau fikir. Tapi nampaknya kau lupa ya? Hanya aku yang amat jelas akan satu ini, Eika..”

Aku terkedu. Gagal bersuara.

“Jelaslah.. Kau nampak lemah sangat, seperti orang sakit, Eika. Tiada warna.” Jeda seketika. “Hurm.. Aku ingat lagi cerita kau, suatu masa dulu..”

“Cerita apa?” cerlus juga akhirnya pertanyaan spontan dariku.

“Tentang nama. Kau kata Papa memilih Zuleika, bukan.. Fereizya, uh pokoknya nama kau yang panjang berjela itulah, sebagai nama indah untuk kau. Aku tak pasti apa maksudnya, tapi aku tahu nama itu membawa beribu makna dan warna dalam hidup kau sehingga umur ini kan? Aku tahu dan pasti lagi. Tapi sekarang, kau tampak suram. Mana hilangnya warna dan sinar wajah kau?”

Aku mendengus. Meskipun tengkujuh sudah berlalu, aku bagai masih kehujanan dan kedinginan. Luar dan dalam.

“Hurm, benar kata kau itu. Nama aku, Papalah yang memberikannya. Nama yang mencoret warna  ketabahan, kecintaan pada setiap hari dalam  hidupku sebagai seorang anak, sahabat dan insya Allah guru.. kau pun tahu.”

Tiada respon.

“Tetapi sekarang, kerana saudara-saudara kita serata dunia ramai yang masih ketinggalan, ramai yang tidak punya apa yang aku ada, ramai yang menderita entah bagaimana seksanya, aku sedang meminjamkan warna kekuatan itu kepada mereka. Aku kira mereka lebih memerlukannya…untuk hidup, Nisa’.” Tenang aku mencipta alasan.

Dia masih mendiam. Mawar segar ditangannya dicium. Lambat-lambat, tanpa cinta.  Sukar aku menduga apa yang terbuku di dalam benaknya.

“Aku ada cerita, Nisa’. Cerita yang membangkitkan,” lekas aku bersuara sebelum dia sendiri menghentikan lamunannya.

“Sudahlah.. aku tahu. Tentang seseorang yang bukan siapa-siapa dengan sesuatu yang bukan apa-apa, bukan?” tebaknya selamba.

Aku mengerutkan dahi. Bingung. Kami bersatu mata.

“Kaulah, Eika Fereizya SM, bukan sesiapa pun. Cuma kau ada beYoutheFull_Soul yang juga bukan apa-apa bersama kau.. Nama beYoutheFull_Soul itu sendiri lahir pada satu masa, dengan satu makna, untuk bersatunya jiwa-jiwa.. Seperti nama indah kau itu, menurut hematku ini juga ruang serakan warna kekuatan untuk jagat kecamuk sedunia..”

Jeda. Riak ‘tak ada perasaan’ ku pamerkan. Aku kemudian mengangguk, meskipun tidak mengerti

“Bukan yang itukah? Aku kira itulah kisah membangkitkan yang kau maksudkan..” kemudian, dia meletus tawa.

Ah, dia masih sempat berlucu rupanya. Aku mengempang geram. Namun aku hanya mampu melukiskan senyuman. Sedikit kagum. Tapi aku tahu, yakin! Itu demi menghiburkan laraku saja.

 “Jangan marah, Eika sayang. Aku masih mahu tahu cerita kau tadi. Tapi jangan kau ceritakan sekarang. Bukankah kau juga mahu bertemuku lagi nanti?” dia senyum lagi. Penuh makna.

Aku hanya membalas senyuman An-Nisa’ ikhlas sebelum dia mampir pulang. Entah mengapa aku kehilangan begitu banyak kata-kata waktu itu. Sebelum An-Nisa’ berlalu pergi, dia memandangku redup, kemudian mendongak sedikit ke langit. Mengomel sendiri.

“Ah, makin manis jadinya. Aduhai Tuhan, segeralah Kau buang jauh sengsara dunia, agar segeralah wajah temanku ini kembali berseri.. seperti dulu!”

Allahu Rabbi.. Aku terkedu di situ! 


No comments:

[Apabila terkuaknya pintu kejahilan, mencurah-curah hidayah masuk melaluinya..]