.:Followers:.

Wednesday, February 12, 2014

Ruang-ruang Tak Berpenghadang

Aku terdengar bunyi hujan di luar blok 6 yang aku duduki ini. Aku menjenguk ke luar, ah, langsung setitik air hujan pun tiada! Ilusi bunyi kipas pusing di tengah ruang depan rupanya.

Eika dan sangkaannya.

Tiba-tiba aku teringatkan tugas aku sebagai AJK Hiasan Projek Melestari Common Room JPP yang masih bersisa di penghujung perkhidmatan kami ini. Gencar fikiranku membawa ingatan terakam seawal waktu projek itu dahulu.

"Bilik ni? Luasnya! Dah lah kena jalan jauh-jauh dari blok 6. Lepas tu, sampai sini, ruang lapang bukan main. Barang tak seberapa ada, perabot juga tak seberapa banyak. Huih. Jenuh."

"Jenuh apa?"

"Jenuh lah, kalau nak menghias."

"Tapi kita tetap memilih untuk menghias dan memperindahnya, bukan?"

"Ya..."

Dan monolog dalamanku pun terhenti.

‘Berkampung’ di blok 2 bersama Kak Nisa, Kak Faizah, Syed, Ken, Alin dan Abang Amjad malam hari tu, sembang-sembang soal persepsi dan realiti sedikit-sedikit memujuk lelahku. Cakap-cakap malam itu membuat aku melihat segenap ruang semula.

Aku bagai terapung dalam bayangan ruang-ruang dalam zihin aku.


"Kalau bukan kerana ruang, kau takkan punya peluang!"

Ruang bilik. Persepsi. Impresi. Realiti.

Aku terfikir. Bila bayangkan ruang yang lapang dan luas-luas, terasa sesak juga adakalanya. Maka, aku terfaham satu perkara.

Ada banyak ruang, dan dalam banyak-banyak ruang tu mesti ada banyak juga yang luas terbentang, tetapi itu tetaplah tidak boleh membuatkan kita memaksa manusia melihat hamparan pemandangan itu dengan mancari nilai-nilai yang ada, apatah lagi untuk disuruh masuk mengisi kelompongan yang diyakini (bukan sangkakan) ada.

Maknanya, dengan begitu banyak ruangan, dan sebab manusia suka berprasangka, ruang-ruang itu haruslah lutsinar keadaannya dan telus penciptaannya. Iya lah, supaya orang dapat lihat seluas saujana ruang pandangan dengan jelas. Barulah tiada yang sewenangnya membagi persepsi dan menyimpan tanggapan. Kan?

Erk. Aku rasa, analogi aku ini memakan tuan semula lah. Namun aku kan.. masih saja lewa.

Dan aku rasa bagai terhutang kata dengan Abang Nawi, Abang Amjad, Abang Ruznan, Baang atau mungkin semuanya (?).

Penuh. Aku kemudian letakkan jeda panjang untuk hal ni, sejak malam tu. Banyak yang belum terbungkah, kerana aku masih tercari-cari kata untuk meluah isi minda.

Allah. Bagi aku masa.


No comments:

[Apabila terkuaknya pintu kejahilan, mencurah-curah hidayah masuk melaluinya..]