.:Followers:.

Thursday, April 18, 2013

Bukan Delusi


"Macam mana nak selesaikan masalah, kalau kau pun tak tahu apa masalah kau". Dia mengomel-ngomel sendiri.

Saya masih termenung kosong di hadapan kaca skrin laptop, sambil bertongkat dagu.

"Orang lain semua tahu keperluan untuk berubah. Tapi kau, masih dengan cara ni? Kau ni buta lah. Buta dengan emosi sendiri".  Kali ini nadanya berbaur kesal dan marah.

Saya menyelit rambut yang jatuh terjuntai ke belakang telinga. Rimas. Bertambah rimas dengan bebelannya yang sedari tadi tidak berhenti-henti.

"Tak boleh ke kau jadi keras hati sikit? Ni tidak, lembik sangat. Mudah sangat terima, sebab tu mudah kena pijak. Kau ingat, apa kau buat tu semua betul ? Asal cakap saja memang lah senang.. Hati pun terjaga.. Padahal, sakit dalam kepala, dalam badan kau tu siapa yang tahu? Kau jugak yang tanggung sendiri..."

Saya meraup muka, tidak tahan. Sebelum sempat dia habiskan bebelannya, saya bangkit dan lontarkan suara bersama sebal yang tidak bisa ditahan lagi,

"Dah tu, kau nak aku buat apa??!"

Dia terdiam, sedikit terkejut dengan reaksi saya yang sebegitu.
Saya palingkan muka,  lempar tubuh ke atas katil dan sorok kepala bawah bantal.

Perlahan-lahan dia mampir, "Aku bising-bising pun sebab aku care. Nanti apa-apa jadi, bukan ada orang boleh tolong kau pun. Kita dua je yang kena hadap sakit tu semua.."

Jeda. Diam-diam saya mengakui kebenaran kata-katanya itu.

"Kau lebih tahu apa yang kau kena buat. Cuma kau tak berani je kan? Sudah lah. Embrace it. Make a move. Sebelum terlambat.."

Saya mengangguk kecil. Dia pun diam, hilang dan kembali dorman dalam pemikiran saya sendiri.

……

Alarm fon mengejutkan. Tersentak dari pembaringan dengan jantung yang dipompa kencang.

Malas-malas saya bangkit, masih terseret dengan skrip fikiran yang bukan-bukan sebentar tadinya. Sekilas terpandang refleksi wajah sendiri di kaca kecil, masih ada sisa calitan bedak di wajah - yang sepatutnya menampakkan seri. Namun kala ini, pudar sekali.

Fc68187ff1f7a705fc9baedb473fa9a0_large
Kerana kau penting, bukan hanya pada diri kau.

Azan Asar menyusul. 

Nafas dihela pendek. Wajah diraup dengan kedua telapak tangan. Melekit, dengan peluh sendiri. Geli.

Resah, gelisah, gusar, takut, sedih, bimbang, kelu, kesal, buntu dan hampa berlari-lari di setiap selang urat nadi.

Allah. 
Ini bukan hidup yang saya mahu.

Huh.

Aku perlu Tuhan, segera!


No comments:

[Apabila terkuaknya pintu kejahilan, mencurah-curah hidayah masuk melaluinya..]