.:Followers:.

Sunday, February 26, 2012

NiKahwin.


Kawan saya, hari ini hari perkahwinannya. Syukur. Saya pula yang teruja! Hehe. Alright. Take a deep breath and.. Uhh..!!

Kali ini, saya mahu menulis apa yang saya fikirkan. Tetapi tentang cinta saya yang lebih bermatlamat, lebih serius, yang halal - NIKAH. Maaf, saya cuma rasa terjentik ja untuk menzahirkan sebal sendiri pula tentang perkara yang sudah lama terpendam ini. Ahh tentu kalian faham.

ALLAH.

Mana-mana saya pergi, saya lihat, saya dengar, saya rasa, betapa ramai yang benar menginginkan rumahtangga yang sempurna. Hendak yang soleh, kepingin yang solehah, yang wasatiyyah juga tak kurang – mahu solehkan diri terlebih dahulu. Yang sibuk mencanang perihal ‘cinta kosong’ muda-mudi pun ada. Bosan ah.

Manusia bisa mencanai aksara, membentuk kata yang indah-indah bercakap tentang cinta dan pernikahan. Saya juga seringkali ‘menerima masuk’ isu nikah ini dengan senyum yang melebar hingga ke telinga. Seorang yang kemamar, kelinglungan juga bisa tiba-tiba bersemangat, segar bugar bila dibentangkan soal nikah dihadapannya. Kan? Kan?

Dan secara peribadinya, saat rakan sekeliling saya bercakap tentang isu ini, atau tentang teman lelaki, atau tentang sesiapa yang disukai, pemikiran saya pasti terus terarah kepada SELEPAS nikah. Serius.

Saya terfikir rencam perkara. Saya tahu, saya kedengaran tipikal tapi saya sungguh percaya lagi berpegang pada matlamat yang jelas. Di minda saya bahkan sudah tersedia nama bakal anak-anak! (jika Allah membenarkan). Semoga tiada salah faham tentang ini.

Saya teramatlah gembira bila sahabat-sahabat, atau ada kenalan yang sudah bertunang, apalagi sudah mahu menikah. Masya ALLAH. Adakala saya malah cemburu pula, lagu mana depa dikurniakan keyakinan dan kekuatan yang begitu ampuh untuk melafaz akad yang bukan mainan itu, sekaligus menzahirkan makna dan tanggungjawab yang tersirat disebaliknya?

Dan, gambaran kebahagiaan serta cucuran air mata dalam suasana yang begitu syahdu sekali mula mengambil tempat, bergentayangan di layar fikiran saya. *dramatic -,-”

Ouh, saya masih teringat kali pertama saya melihat Along dan Abang Firdaus pada pagi hari pernikahan mereka, dua hari sebelum ulang tahun kelahiran saya tiga tahun lalu. Genggaman tangan mereka dan warna krim lembut sedondon memang mengundang air mata.

Aduh, jarum waktukah yang pantas meninggalkan saya, atau saya yang membatu bak tunggul sedari awal menganjak ke usia pertama kedewasaan ini? Aku yang tipikal.

Pada saya, pernikahan bertujuan untuk saling melengkapi. Dan, jujur saya akui, saya juga kepingin pernikahan yang sebegini – berlandaskan keimanan, andai diizinkan Allah. Pernikahan yang menjadi pelengkap emosi dan kekurangan individu, perkembangan kognitif, dan bukan hanya fizikal semata-mata (meski ya, amat bagus lagi dituntut untuk menambah umat Muhammad SAW).

Pernikahan yang terus melihat kepada apa yang boleh disumbangkan kepada ummah melaluinya. Seperti contoh, andai tidak dikurniakan zuriat, bagaimana kedua suami isteri boleh memaksimumkan potensi dan prestasi diri untuk perkembangan agama Islam? Kalau ada cahaya mata pula, bagaimana cara pendidikan yang terbaik sekali?

Seperti kata Madam Tan dalam kelas Learning Support dulu, ”What class.. you think, marriage is only about two people in love, get married and have babies? No, it’s more than that. You need to have knowledge, plannings, parenting skills for good sake later on. Bla..bla..” à (tak ingat dah apa lagi katanya =P)

Dan betapa pernikahan nyata sesuatu yang begitu indah dan suci, dengan iringan redha dan kesediaan. Ramai mengajar saya tentang itu. Hidup ini juga.

Fikir saya, tiada salahnya juga untuk saya, kita, mencipta impian. Tiada salahnya mengidamkan suami yang soleh, yang ‘alim, yang menerima kita apa adanya, yang hanya dengan menatap dan mendengar helaan nafasnya pun kita sudah berasa senang. Yang apabila rusuh jiwa bertandang, dia akan mengingatkan kita tentang qada' dan qadar Allah. Yang apabila terbangun di sepertiga malam, akan mengejutkan kita dan berpesan untuk mengejutkannya pula jika sebaliknya. Yang kaya pembacaannya, kemudian percakapan harian juga ilmiah.

Dia yang meninggalkan kita hanya kerana ke medan fi sabilillah. Yang tetap membelai ubun-ubun saat rambut-rambut ini sudah mulai memutih, dan dengan romantisnya berbisik ke telinga, kita masih paling cantik di mata zahir dan mata hatinya. Dialah itu, yang setia di sisi memberikan cinta yang begitu indah, kerana ALLAH. Yang dapat menjadi ayah terbaik juga. Dan, anak-anak molek membesar dalam dakapan suasana yang sakinah kemudian menjadi pejuang sekaligus menjadi asset untuk kita ke syurga.

Sungguhpun begitu, saya sedar yang manusia tetap manusia, tiada yang maksum. Begitu saya tahu bahawa diri sendiri juga bukanlah sebagus dan selayak itu, untuk mendapatkan persis apa yang saya mahu. Ya, begitulah.

Barangkali kerana itulah juga, saya cuba mahu mendidik diri agar dapat menjadi seperti Hadzrat Khadijah; diam memberi kehangatan dakapan dan selimut tebal ketika Nabi kegetaran menerima wahyu Tuhan. Yang mentarbiyah pejuang dalam rumahnya. Yang begitu unggul mempersediakan diri untuk akhirat tanpa mengenepikan dunia. Yang menawarkan kesetiaan dan kecintaan kepada suaminya, kerana ALLAH. Dan yang kemudiannya akan dikenang-kenang manis kasihnya itu hatta sarat tertuang dalam gelas memori buat tegukan suami. Yang itu, persis seperti itu!

Andai suatu hari nanti Allah berikan pula saya peluang untuk menjadi seorang ibu, akan saya kisahkan pada anak-anak bahawa ibu mereka telah mengharungi jalan yang penuh ranjau untuk mendapatkan mereka dan betapa melahirkan mereka ke dunia adalah anugerah yang paling bermakna.

Saya mahu mereka tahu, mereka lebih berharga dari segala pengalaman yang ALLAH kurniakan dan betapa saya telah menunggu mereka begitu lama. Dan nyatalah, natijah penantian itu pasti satu kenikmatan.

Meski saya juga sedar sepenuhnya yang saya mungkin tidak berkahwin dan mungkin tidak mempunyai anak sendiri (nauzubillah!).. Dalam makna hidup, banyak kemungkinan. Kan?

Apa yang berlaku dalam hidup saya, sungguh telah banyak memberi pengajaran. Saya yakin dalam hidup semua juga sama halnya.

Ahh saya hanya pandai menulis yang muluk-muluk saja. Kendatipun saya benar tahu pernikahan bukanlah muluk-muluk semata, melainkan setelah benar ia sampai ke syurga.

Lagi! Saya masih sedang belajar banyak benda. Tentang diri sendiri, takdir dan orang sekeliling; yang dekat, yang jauh, baik di mata, apatah lagi hati.

Dan percayalah, bahawasanya saya sudah tetapkan hati, bulatkan rasa bahawa cinta dan rindu ini tidak layak dikongsi dan diberi kepada insan selain suami.

ALLAH. ALLAH. ALLAH.

Saya menulis tentang ini. Ohho, akhirnya!

"Ya Tuhan kami,
anugerahlah kepada kami,
isteri dan zuriat yang menyejukkan mata,
dan jadikanlah kami,
imam bagi orang yang bertakwa"

(Al-Furqan:74)


Ya Allah, telah aku sampaikan apa yang hatiku mahukan. Cukupkan ya Allah. 


.:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:.


Ouh, buat sahabat-sahabat yang pada hematku kamu telah dewasa, nyatalah kamu seorang Adam dan Hawa yang bertuah. Moga kamu mampu menjadi imam dan makmum yang gagah mengangkat takbir menghadapi hidup dan menamatkannya dengan salam penuh kebahagiaan. InsyaAllah, cinta kalian akan sampai ke syurga! Aku doakan.

Apapun, kamu benar-benar mengejutkan semua orang tau! Dan aku akan kecewa jika kamu memikirkan aku bisa menjadi antara yang bersikap prejudis kerana kamu memilih untuk berkahwin muda. Jangan sesekali! Ohho ^o^

.:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:.

Aduh, meluah rasa ikut tulis-tulisan begini bisa bikin saya sebak! Isk..isk..

Dah, dah.
Belajar dulu. Baru fikir tentang semua ini balik. (^,^)v


p/s: Pipi terasa hangat, merona merah juga, sikit-sikit. Segan! Ah-ha. 


No comments:

[Apabila terkuaknya pintu kejahilan, mencurah-curah hidayah masuk melaluinya..]